Hjemmesider

Hjemmesider

Værdien af en hjemmeside som markedsføring er stærkt opreklameret.

Alligevel er en hjemmeside nødvendig for enhver erhvervsdrivende eller forening og ofte nyttig for private. Det sidste vender jeg tilbage til.

For alle firmaer er potentielle kunders forventning, at de har en hjemmeside. Det gælder også i Halsnæs.

På hjemmesiden forventer de mulige kunder at finde hvad der leveres, kontaktoplysninger og gerne en oversigt over, hvad firmaet har bedrevet af (gode) sager de senere år.

Hvad man som mulig køber af haveservice forventer er kontante facts: Hvor høje træer fældes, kan du lægge fliser? Og så opdateret mailadresse og telefonnummer. Ikke meget andet.

Det er det, man kalder en "visitkorthjemmeside"

Visitkorthjemmeside

Der er som nævnt næsten ingen aktiv markedsføring i en Visitkorthjemmeside. Til gengæld er den billig at oprette og at vedligeholde.

I Halsnæs er der bedre kanaler for egentlig markedsføring: Den trykte presse, mund-til-mund metoden, postkort ved egen omdeling. En flot malet firmavogn, et opslag på en af de offentligt tilgængelige tavler ...

Og så er der søgemaskinerne. De bedste man får ud af at søge på "havearbejde Halsnæs" med Google, er henvisninger til Krak og DeGuleSider. Det er hér, I skal findes!

Ved lejlighed kan I tjekke, hvor få af disse "havearbejde Halsnæs" firmaer, der har en hjemmeside, og hvor mange der har en mailadresse, der reelt reklamerer for et amerikansk milliardærfirma.

En visitkorthjemmeside vil koste cirka 10 timer at lave, inklusive rådgivning om navn (det såkaldte domænenavn), registrering og at finde et webhotel.

Og i tilgift kan man få sig en ordentlig mailadresse!

Dårlige og gode mailadresser

Næsten ingen "overlever" i vores samfund uden at have en mailadresse. Helt personligt finder jeg, at mailadresser, der ender på fx gmail.com eller outlook.com først og fremmest er reklame for de pågældende firmaer. Desuden er mange af de firmaer, der i tidens løb har leveret mailadresser (gratis), gået bort. Med det resultat, at man må skifte mailadresse, noget der i dag er næsten lige så besværligt som at flytte fysisk.

For private er en årlig udgift ikke helt det samme som gratis, men næsten. For firmaer og foreninger er det bagatelagtigt. Man får så en mailadresse, man selv har valgt, som ender på .dk og som kan fortsætte, selv om den leverandør, man bruger, skulle "gå ned".

De mange danske (små) firmaer, der har en .gmail adresse malet på bilen, ved næppe, at det koster stort set intet at få en ordentlig mailadresse. Der må være noget om snakken, for en del af de firmaer, der optræder i Halsnæs Håndværker Guiden 2019, har mailadresser, der intet har med deres eget firma at gøre.

Hvor stammer billedet fra?

Det fine billede på forsiden, med Kongehuset, er fra Webmuseum.dk - et online museum for websidernes designhistorie